Technologia ukryta w tradycyjnej architekturze sklepu w Poroninie sprawiła, że stał się on najbardziej nowoczesnym i energooszczędnym sklepem na Podhalu. Przedstawiamy przykład rozwiązania aktualnych problemów większości właścicieli sklepów tego formatu.

Maksymalizacja zysków właścicieli sklepów
Technologia ukryta w tradycyjnej architekturze sklepu w Poroninie sprawiła, żestał się on najbardziej nowoczesnym i energooszczędnym sklepem na Podhalu. Przedstawiamy przykład rozwiązania aktualnych problemów większości właścicieli sklepów tego formatu.
Optymalizacja kosztów utrzymania obiektu
Celem inwestora było wybudowanie nowoczesnego sklepu, którego charakter wpisze się w lokalną architekturę, a jednocześnie, dzięki zastosowanym nowoczesnym rozwiązaniom pozwoli na optymalizację kosztów utrzymania obiektu, które z jego doświadczeń nigdy nie były małe.
Według wyników badań, przeprowadzanych w różnych obiektach handlowych, wśród kosztów energii, które są jednym z większych i nieprzewidywalnych wydatków, największy udział ma chłodnictwo na które przypada 47% kosztów energii a na ogrzewnictwo, klimatyzację i wentylację kolejne13%.Razem daje nam to 60% kosztów energii elektrycznej do zoptymalizowania.
W związku z tym, że doświadczenia właściciela zdobyte przy realizacji i eksploatacji istniejących sklepów były podobne, sprawą priorytetową było uniknięcie wysokich kosztów energii z wszystkich systemów pracujących na obiekcie.
Wyzwania
Planowana lokalizacja inwestycji stwarzała kilka utrudnień (kosztowne i trudne do realizacji przyłącze gazowe przy wysokim zapotrzebowaniu na ciepło do ogrzewania). Na Podhalu strefa projektowa wymaga uwzględnienia temperatury -24⁰C. Wyzwaniem było także znalezienie ekonomicznego źródła ciepła. Dodatkową kwestią były zmieniające się wymagania dyrektyw unijnych jak i obowiązująca w kraju ustawa F-gazowa.
Podczas rozważań nad nową inwestycją, nie bez znaczenia była aktualna sytuacja rynkowa, która tylko pogłębiała ryzyko wystąpienia wysokich kosztów prowadzenia sklepu:
- koszty energii rosnące szybciej niż prognozowano,
- zamieszanie na rynku czynników chłodniczych i niewystarczająca ilość fachowców skutkuje zaskakującymi stawkami za serwis instalacji
- dynamiczny wzrost wynagrodzeń oraz innych kosztów utrzymania sklepu
Główny cel inwestora
Nasz inwestor miał jeszcze jedno marzenie – nie musieć interesować się zbytnio stroną techniczną funkcjonowania sklepu, by móc skupić się na generowaniu zysków z handlu. A w sytuacjach awaryjnych mieć tylko jeden numer telefonu do firmy, która weźmie odpowiedzialność za całą technikę chłodniczą i grzewczą.
To, co sprawiało problemy w poprzednich sklepach to również osobne firmy wykonawcze i serwisowe do instalacji chłodnictwa, klimatyzacji, ogrzewania oraz wentylacji. Taka sytuacja zawsze generuje punkty styku i konieczność koordynacji międzybranżowej, na którą inwestor musiał poświęcać czas.
Założenia do projektu
Założenia jakościowe:
- Najbardziej ekonomiczne i optymalne inwestycyjnie rozwiązania dla chłodnictwa, ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji
- Jedna firma montażowa i jeden serwis odpowiedzialny również za koordynację wpływających na siebie instalacji
- Jeden system monitoringu koncentrujący jak najwięcej newralgicznych instalacji – gwarantujący inwestorowi bezpieczeństwo i czas na prowadzenie handlu.
Wymagania techniczne
Podczas wizji lokalnej na obiekcie ustalono wymagania techniczne do projektu
- zasilenie 30 m regałów otwartych chłodniczych, 11 metrów lad oraz 4 komory.
- ogrzewanie i klimatyzacja ok. 900 m2 sali sprzedaży,
- ogrzewanie ok. 270 metrów zaplecza oraz 70m2 powierzchni najemcy,
- zapewnienie dopływu właściwej ilości świeżego powietrza o temperaturze pokojowej w zimie.
Koncepcja rozwiązania
Połączenie wszystkich rozproszonych systemów z obszaru HVACR, tj. ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa w jeden zoptymalizowany system. Główną zaletą tego rozwiązania jest możliwość zagospodarowania ciepła odpadowego, które produkuje typowy agregat chłodniczy wyposażony w skraplacz. Integracja ogrzewania z chłodnictwem w jednym systemie umożliwia bezstratny całkowity odzysk ciepła gwarantując niemal bez kosztowe ogrzewanie sali sklepowej i zaplecza.
Ważnym elementem systemu jest kurtyna powietrzna nad drzwiami wejściowymi, która również wykorzystuje ciepło z odzysku nie generując tak wysokich kosztów jak kurtyny wodne czy elektryczne.
Sala sprzedaży jest wyposażona w regały i lady, a po analizie asortymentu oraz profilu klientów tej lokalizacji, aby uniknąć zbędnych kosztów na budowanie układu mroźniczego, inwestor zdecydował na wyposażanie sklepu w efektywne energetycznie wyspy mroźnicze typu plug-in firmy AHT.
Podsumowanie
Właściciel sklepu w Poroninie, wybierając rozwiązanie Daikin zrealizował wszystkie swoje ambitne założenia, z którymi rozpoczynał projekt. Dodatkowo dzięki sieci partnerskiej Daikin – jedna firma serwisuje cały sklep.
Firmę serwisową wspiera centralny system sterowania i monitoringu oparty na funkcjonalności IOT.
Dzięki temu właściciel śpi spokojnie i nie martwi się o potencjalne straty w towarze, spowodowane niespodziewanymi awariami systemu.
Dzięki temu właściciel śpi spokojnie i nie martwi się o potencjalne straty w towarze, spowodowane niespodziewanymi awariami systemu.
Polska Sieć Handlowa Lewiatan jest największą w Polsce siecią franczyzową, cieszymy się, że nasze podejście i przedstawione pomysły znalazły uznanie i pomagają maksymalizować zyski właścicieli sklepów.